Vragen en antwoorden over de premieverhoging per 1 januari 2023
De belangrijkste en meest gestelde vragen rondom de premieverhoging per 1 januari 2023 hebben we voor je op een rij gezet.
Premieverhoging
We verhogen de premies van onze verzekeringen per 1 januari 2023 met 3,2%. Je krijgt van ons bericht over de exacte datum van de premieverhoging voor jouw verzekering. Die is namelijk afhankelijk van de voorwaarden van verzekering.
We verhogen de premie met 3,2%.
Ja, de premieverhoging is voor iedereen gelijk, namelijk 3,2%.
Houd er wel rekening mee dat de premie ook kan stijgen door andere oorzaken. Bijvoorbeeld omdat je de verzekering aanpast, de premie afhankelijk is van de leeftijd van verzekerde, omdat het bedrag dat je verzekert is geïndexeerd of omdat een kortingsregeling wijzigt. Hierdoor kan het verschil tussen de oude en de nieuwe premie anders zijn dan 3,2%.
Op de polis voor 2023 staat de premie voor het nieuwe verzekeringsjaar vermeld. De leeftijd van de verzekerde, indexatie en andere individuele opties zijn van invloed op de premie. Hierdoor kan het verschil tussen de premie voor 2022 en 2023 groter zijn dan 3,2%.
Nee, de polisvoorwaarden van de verzekeringen waarvoor de premieverhoging geldt, wijzigen niet.
Ieder jaar doen we onderzoek naar maatschappelijke trends, economische ontwikkelingen en het schadeverloop binnen onze verzekeringen. We zien 2 belangrijke ontwikkelingen die een premieverhoging noodzakelijk maken:
Klanten vallen vaker en langer uit
Het aantal meldingen van psychische klachten, maar ook hart- en vaatziekten en kanker is de afgelopen jaren flink toegenomen. Meer dan we hadden ingeschat bij het bepalen van de premie. Ook vallen onze verzekerden langer uit. Deze maatschappelijke trend zet zich onverminderd voort en we zien dit terug in onze cijfers. We moeten vaker en langer uitkeren.
Daarnaast heeft ook de coronapandemie impact op Movir. Klanten vallen langer uit door het coronavirus of de indirecte gevolgen daarvan zoals een verhoogd stressniveau en burn-outs. Ook zien we een negatieve impact van uitgestelde zorg; de focus van de medische sector gedurende een groot deel van 2020 en 2021 lag op de acute zorg van COVID-19 patiënten.
De Nederlandse Bank heeft nieuwe richtlijnen opgesteld
Door de nieuwe, markt-brede richtlijnen van De Nederlandse Bank moeten we als verzekeraar een hogere buffer aanhouden om toekomstige uitkeringen te kunnen garanderen. Movir heeft bij het vaststellen van de premie geen rekening gehouden met deze hogere buffer.
Goed om te weten: je premie kan ook wijzigen door andere oorzaken. Bijvoorbeeld omdat je de verzekering aanpast, de premie afhankelijk is van de leeftijd van verzekerde of omdat het bedrag dat je verzekert, is geïndexeerd.
Ja, het is toegestaan om in bepaalde situaties de premie te wijzigen. In de voorwaarden van je verzekering lees je wanneer we de premie mogen verhogen.
Als je op het moment dat de premieverhoging ingaat (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent, verhogen wij je premie nog niet. We verhogen je premie pas als je niet meer arbeidsongeschikt bent. Dat doen we per eerstvolgende hoofdpremievervaldatum of contractvervaldatum. Dat moment is afhankelijk van de voorwaarden van verzekering.
Je mogelijkheden
Neem altijd contact op met je financieel adviseur. Hij brengt jouw situatie en wensen in kaart en geeft je advies. Je hebt de volgende opties.
Je blijft bij Movir verzekerd
- Je accepteert de premieverhoging en je verzekering loopt door.
- Je past je verzekering aan.
- Je kan een oversluiting naar de Movir Momentum AOV aanvragen. Voor sommige klanten is de premie van de Momentum AOV lager dan die van hun huidige aov. Oversluiten kan daardoor aantrekkelijk zijn. Benieuwd of dit ook voor jou geldt? Je financieel adviseur informeert je hier graag over.
Je sluit een aov bij een andere verzekeraar
Je mag je verzekering bij Movir opzeggen en kijkt samen met je financieel adviseur naar een alternatief product bij een andere verzekeraar.
Je eindigt je verzekering
Het is dan wel belangrijk dat je de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid zelf kan dragen. Als zelfstandige kan je niet terugvallen op sociale voorzieningen. Bespreek dit altijd goed met je financieel adviseur voordat je de verzekering bij Movir opzegt.
Informatie over opzeggen
Vanwege de premieverhoging kan je de verzekering opzeggen per de datum dat de verhoging ingaat. Gaat de premieverhoging in op 1 januari 2023? Dan moet Movir je opzegging uiterlijk 30 november 2022 ontvangen. Gaat de premieverhoging in op een later moment? Dan moet Movir je opzegging uiterlijk 1 maand voor de contractvervaldatum of hoofdpremievervaldatum ontvangen. Dat moment is afhankelijk van de voorwaarden van verzekering. Een verzekering met een 1-jaarscontract is direct dagelijks opzegbaar. In dat geval stopt de verzekering op de datum dat wij de opzegging ontvangen. Of de verzekering stopt op een latere datum als je dat in je opzegging hebt aangegeven. Zeg je de verzekering op per een datum die ligt na de datum dat de premieverhoging ingaat? Dan gaat de premieverhoging wel in.
Opzeggen kan via Mijn Movir, via het contactformulier of schriftelijk (zie de veelgestelde vragen).
Heb je een Beroeps-AOV, dan kan je kiezen voor een 5-jaarscontract. Heb je een UNIM AOV, dan kun je kiezen voor een 3-jaarscontract. Kies je voor zo’n meerjarig contract, dan ontvang je korting op je premie. Je kan ook kiezen in hoeveel termijnen je de premie van de verzekering betaalt. Als je de premie in minder termijnen betaalt, scheelt dat termijnopslag. Voor een jaarbetaling betaal je geen termijnopslag.
Maak je andere keuzes in je aov om je te verzekeren tegen een lagere premie? Zoals een lager verzekerd bedrag, hogere eigenrisicotermijn of andere eindleeftijd? Dan heeft dit invloed op de dekking van je verzekering en dus op de uitkering die je ontvangt als je arbeidsongeschikt bent. Je financieel adviseur kan je meer informatie geven over de keuzes die je kunt maken en de gevolgen daarvan.
In 2021 introduceerden we de Movir Momentum AOV. We merken dat ook bestaande klanten interesse hebben in deze aov. Voor sommige klanten is de premie van de Momentum AOV lager dan die van hun huidige aov. Benieuwd of dit ook voor jou geldt? Je financieel adviseur informeert je hier graag over en kan een offerte voor je maken. Vind je de premie en de kenmerken van de Momentum AOV aantrekkelijk? Vraag dan de Momentum AOV aan via je financieel adviseur met het digitale aanvraagformulier. Je ontvangt de link naar dit aanvraagformulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in. We snappen dat dit je tijd en moeite kost. Maar het is nodig om te bepalen of we je aanvraag voor de Momentum AOV accepteren. En tegen welke premie en voorwaarden.
Volgens ons is een aov een onmisbare verzekering voor een zelfstandige. Raak je arbeidsongeschikt door ziekte of een ongeval? Dan krijgt je met een aov van Movir de uitkering waarvoor jij je verzekerd hebt. Zo’n verzekering geeft rust en die zekerheid is betaalbaarder dan je misschien denkt. Word je arbeidsongeschikt, dan doet dat veel met je. Je wil dan zo snel mogelijk weer gezond en met plezier werken. Ons team van deskundigen helpt je daar dan bij. Maar wij gaan een stap verder: je krijgt ook handvatten om juist nú het maximale uit jezelf te halen en om te voorkomen dat je uitvalt.
Overweeg je toch je verzekering op te zeggen? Het is dan wel belangrijk dat je de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid zelf kan dragen. Als zelfstandige kan je niet terugvallen op sociale voorzieningen. Neem altijd contact op met je financieel adviseur voor een persoonlijk advies.
Vanwege de premieverhoging kan je de verzekering opzeggen per de datum dat de verhoging ingaat. Gaat de premieverhoging in op 1 januari 2023? Dan moet Movir je opzegging uiterlijk 30 november 2022 ontvangen. Gaat de premieverhoging in op een later moment? Dan moet Movir je opzegging uiterlijk 1 maand voor de contractvervaldatum of hoofdpremievervaldatum ontvangen. Dat moment is afhankelijk van de voorwaarden van verzekering. Een verzekering met een 1-jaarscontract is direct dagelijks opzegbaar. In dat geval stopt de verzekering op de datum dat wij de opzegging ontvangen. Of de verzekering stopt op een latere datum als je dat in je opzegging hebt aangegeven. Zeg je de verzekering op per een datum die ligt na de datum dat de premieverhoging ingaat? Dan gaat de premieverhoging wel in.
Opzeggen kan via Mijn Movir, via het contactformulier of schriftelijk (zie de veelgestelde vragen).
Overweeg je je verzekering op te zeggen? Neem altijd contact op met je financieel adviseur voor een persoonlijk advies. Opzeggen kan op 3 manieren:
Via Mijn Movir
- Log in in Mijn Movir.
- Ga naar ‘Mijn berichten’.
- Klik op ‘Nieuw bericht’.
- Kies het onderwerp ‘Verzekering opzeggen'.
Heb je nog geen account? Klik dan op ‘Activeren’.
Via het contactformulier op movir.nl/contact
- Ga naar het contactformulier.
- Kies het onderwerp ‘Verzekering opzeggen'.
Schriftelijk
Je kan de opzegging sturen naar:
Movir
Team Acceptatie
Postbus 2160
3430 CV NIEUWEGEINOf stuur een e-mail naar info@movir.nl
Geef in je bericht het volgende aan:
- polisnummer(s) van je verzekering die je wilt opzeggen
- de datum per wanneer je de verzekering wilt opzeggenNadat we je verzekering hebben beëindigd, ontvang je van ons daarvan een bewijs.
Nee, dat kan niet. Nadat wij de opzegging hebben ontvangen, is de opzegging onherroepelijk, niet te veranderen. Eenmaal opgezegd is opgezegd. Je kan dan de Movir Momentum AOV aanvragen. Hiervoor moet je dan ook opnieuw een gezondheidsverklaring invullen. Zeg daarom je verzekering pas op als je zeker weet dat je een andere aov kunt afsluiten die aan jouw wensen voldoet.