Hoe beoordelen we je arbeidsongeschiktheid?
Om vast te stellen of je arbeidsongeschikt bent volgens de voorwaarden van je verzekering, is arbeidsdeskundig en medisch onderzoek van je situatie nodig. Vaak zijn de gevolgen van klachten tijdelijk, daarom beoordelen we je situatie pas wanneer we dat nodig vinden. Dit kan in de praktijk betekenen dat je alvast een uitkering krijgt op basis van het aantal uren dat je bent uitgevallen. Aan deze uitkering kan je geen rechten ontlenen.
Als je klachten langere tijd aanhouden en we je arbeidsongeschiktheid willen vaststellen volgens de voorwaarden van je verzekering, dan bespreken we dit duidelijk met je.
Hieronder lees je verder welke stappen nodig zijn om je recht op een uitkering te kunnen bepalen.
Zo verzamelen wij informatie
Je bespreekt je situatie tijdens een intakegesprek met een re-integratieadviseur van Movir: je vaste aanspreekpunt tijdens de behandeling van je melding. De arbeidsdeskundige gaat met je in gesprek over je werkzaamheden en de beperkingen die je hierbij ervaart. En de medisch adviseur verzamelt medische informatie over je. Hij kan je ook uitnodigen voor een onderzoek door een onafhankelijk arts of specialist.
Om een goede inschatting te kunnen maken van de aard en omvang van je beperkingen en een prognose voor je werkhervatting, is mogelijk een medisch onderzoek nodig. Dit wordt gedaan door een onafhankelijk beoordelend arts, medisch specialist of verzekeringsarts. Als je medische klachten lang duren of veranderen, dan kan de medisch adviseur je vaker uitnodigen voor een bezoek aan een arts of specialist. Movir betaalt de kosten van de onderzoeken en je reiskosten.
Als we beoordelen of je arbeidsongeschikt bent volgens de voorwaarden van je verzekering, maken we onderscheid tussen beroepsarbeidsongeschiktheid en passende arbeid. Of je verzekerd bent voor beroepsarbeidsongeschiktheid of voor passende arbeid staat op je polis.
Beroepsarbeidsongeschiktheid
In de meeste gevallen beoordelen we alleen in welke mate je nog de werkzaamheden kunt doen die horen bij het beroep dat je verzekerd hebt. Dit heet beroepsarbeidsongeschiktheid. We kijken niet welke andere beroepen je nog wel zou kunnen doen. Afhankelijk van de voorwaarden van je verzekering kunnen we bij het beoordelen van je mate van arbeidsongeschiktheid ook kijken naar wijzigingen binnen je beroep en beroepswerkzaamheden. Bijvoorbeeld als je meer gaat werken omdat je meer lichtere beroepswerkzaamheden gaat doen, of als je je werk meer mechaniseert.
Passende arbeid
Bij sommige zware beroepen, of als je daar zelf voor hebt gekozen, kijken wij na 1 jaar arbeidsongeschiktheid of je nog ander werk kunt doen. We kijken dan of je nog andere werkzaamheden kunt uitvoeren. Hierbij houden wij rekening met je opleiding, kennis en ervaring. Dit heet passende arbeid.Gezondheidsgegevens die de medisch adviseur verzamelt, neemt hij op in je medisch dossier. Je medisch dossier wordt onder verantwoordelijkheid van de medisch adviseur en op zorgvuldige wijze bewaard.
De medisch adviseur heeft een geheimhoudingsplicht. Als de medisch adviseur je gezondheidsgegevens aan derden verstrekt, dan doet hij dat volgens de geldende wet- en regelgeving.
Wie heeft inzage in je gezondheidsgegevens?
De medisch ondersteuner valt onder de verantwoordelijkheid van de medisch adviseur en heeft daardoor inzage in je gezondheidsgegevens.De medisch adviseur deelt alleen medische gegevens met de re-integratieadviseur, arbeidsdeskundige en claimspecialist die noodzakelijk zijn voor het beoordelen en behandelen van je melding. Daarnaast deelt de medisch adviseur informatie die nodig is om je te kunnen ondersteunen om weer aan het werk te gaan. De medisch adviseur kan je ook uitnodigen voor een onderzoek door een onafhankelijk arts of specialist. Ook deze arts of specialist krijgt inzage in je gezondheidsgegevens.
De bovengenoemde personen hebben een geheimhoudingsplicht. Over de verwerking van je gezondheidsgegevens kan je meer lezen in de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars en in het Protocol Verzekeringskeuringen. De verzekeraars en de medisch adviseurs moeten zich daaraan houden. Zowel de Gedragscode als het Protocol kan je opvragen bij het Verbond van Verzekeraars, telefoon 070 333 85 00. Je kunt deze informatie ook via www.verzekeraars.nl downloaden. In ons privacy statement vind je informatie over de wijze waarop we met persoonsgegevens omgaan.
Nadat je een melding hebt gedaan, omdat je niet of niet volledig kunt werken, heb je regelmatig contact met Movir. We houden je steeds op de hoogte van de stand van zaken. Als we informatie van je nodig hebben, geven we duidelijk aan wat we nodig hebben en waarom.
Je mate van arbeidsongeschiktheid
Ben je arbeidsongeschikt volgens de voorwaarden van verzekering? Dan bepalen we in welke mate je arbeidsongeschikt bent. Dit drukken we uit in een arbeidsongeschiktheidspercentage. Dit percentage bepaalt hoe hoog de uitkering is die je krijgt. Daarbij geldt een ondergrens: je krijgt een uitkering als je arbeidsongeschiktheidspercentage gelijk is aan of hoger is dan de ondergrens. De ondergrens vind je in de voorwaarden van je verzekering of op je polis.
Als de claimspecialist alle informatie heeft en een besluit neemt over je uitkering, ontvang je binnen 2 weken bericht. Heb je recht op een uitkering? Dan vind je in het bericht ook de hoogte en de duur van de uitkering. Welke informatie we nodig hebben om je mate van arbeidsongeschiktheid te bepalen, hangt af van je situatie. Daarom kunnen we hier niet aangeven hoe lang het duurt voordat alle informatie is verzameld. We zijn daarbij soms ook afhankelijk van de snelheid waarmee andere partijen ons informatie geven. Als je langer arbeidsongeschikt blijft, dan zullen we vaker onderzoek doen naar je mate van arbeidsongeschiktheid. Als je mate van arbeidsongeschiktheid wijzigt, kan je uitkering ook hoger of lager worden.
Wij beoordelen je recht op een uitkering zo zorgvuldig mogelijk. Ben je niet tevreden over een besluit dat wij nemen? Of over de uitslag van een medisch of arbeidsdeskundig onderzoek? Geef dit dan door aan de re-integratieadviseur. Samen kunnen wij zoeken naar een oplossing.
Herbeoordeling of second opinion
In overleg met de re-integratieadviseur kan je een nieuw medisch en/of arbeidsdeskundig onderzoek aanvragen. Dit noemen wij een herbeoordeling of een second opinion. Geef bij je aanvraag de redenen aan waarom je het niet eens met ons standpunt.
Stellen wij in overleg met je een nieuw medisch of arbeidsdeskundig onderzoek in? Dan spreken wij met je af wie het nieuwe onderzoek gaat doen. En welke vragen de deskundige in het nieuwe onderzoek moet beantwoorden. Wij betalen de kosten van dit nieuwe onderzoek volledig.
Laat je een nieuw onderzoek doen zonder dit eerst met ons te overleggen? Dan kan het zijn dat wij de kosten daarvan niet of niet volledig vergoeden.
Klacht of bezwaar
Ben je niet tevreden over de oplossing of het standpunt van de claimspecialist? Dan kan je een klacht indienen bij de directie van Movir.
Kom je er niet uit met Movir?
Handelt de directie je klacht of bezwaar niet tot tevredenheid af? Neem dan binnen 3 maanden na de reactie van onze directie contact op met het Klachteninstituut Financiƫle Dienstverlening (Kifid):
Kifid
Postbus 93257
2509 AG Den Haag.Het Kifid is ook telefonisch bereikbaar: 070 333 89 99, of kijk op www.kifid.nl.
Je kan je klacht of bezwaar ook voorleggen aan de rechter.
Goed om te weten
We kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt als je arbeidsongeschikt bent. Op deze website vind je het antwoord op vragen die veel mensen in deze situatie ons stellen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Of wil je iets bespreken? De re-integratieadviseur staat voor je klaar.