Chief Happiness Officer
‘Ik wil een plek creëren waar mensen het geweldig vinden om te werken. We willen een 8 of hoger voor klantwaarde én voor werkgeluk. Iedere medewerker heeft eens in de twee weken een gesprek over zijn werkgeluk. Eerst deed ik alle gesprekken zelf, maar sinds een paar jaar hebben we een Chief Happiness Officer. Het is heel fijn dat er nu iemand is die non-stop bezig is met werkgeluk.’

Dit doet de Chief Happiness Officer bij Experius.

Zelfsturende teams
‘We werken met zelfsturende teams. Zo geef ik mijn medewerkers echt veel verantwoordelijkheid en bevoegdheden. Die combinatie is belangrijk. Als je alleen verantwoordelijkheid hebt, maar geen bevoegdheden, dan krijg je juist stress. Deze manier van werken is prettig voor mijn medewerkers en het scheelt mij veel tijd. Daardoor heb ik tijd om met de lange termijn bezig te zijn. Dat bouwen is wat ik als ondernemer leuk vind.’

Simpel mechanisme
‘We proberen een cultuur van vertrouwen te waarborgen. Daar hoort ook bij dat je je kwetsbaar durft op te stellen. Als één van mijn medewerkers zegt dat hij iets van iemand vindt, vraag ik: Heb je dat ook tegen diegene gezegd? Nelson Mandela zei: Als je iets goeds ziet, geef je een compliment. Als je iets ziet dat niet goed gaat, bied je hulp aan. Als je dat simpele mechanisme goed toepast, kom je heel ver.’

Positieve gevolgen
‘Werkplezier is fijn voor jezelf en voor je collega’s. Maar het straalt ook door naar klanten. Dat zie je uiteindelijk onderaan de streep. Niet voor niets hebben we binnen onze markt de beste marges en hebben we een ziekteverzuim van onder de één procent.’