‘Als ondernemer dacht ik: ik ben zelfstandige, dus ik moet alles zelf doen. Als er een probleem was, dan was ik de enige die dat kon oplossen. En als iemand ziek werd, dan moest ik al die uren extra werken. Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik uitviel.

Lessen van een ander beroep

Ik ben niet iemand die snel om hulp vraagt. Het liefst wilde ik ook geen aanspraak maken op mijn verzekering. Toen ik me toch ziek moest melden, bracht Movir me in contact met Terzet. Daar combineren ze arbeidsdeskundige ervaring met kennis van ergonomie. Ik heb een nagelstudio, een groothandel met een webshop en een opleidingscentrum. Dankzij de kennis die Terzet heeft van fysieke klachten bij tandartsen – op het eerste gezicht een heel ander beroep – is mijn bedrijf weer volop in beweging.

Gevolgen van de lockdown

Mijn werk is heel fysiek. Bij de eerste coronalockdown viel mijn werk als nagelstyliste in 1 klap stil. Toen we weer open mochten, dacht ik: we moeten alles inhalen wat we gemist hebben. Ik gaf mijn lichaam niet de tijd om weer werkkracht op te bouwen. En ik werkte veel te hard. Tot ik tintelingen in mijn vingers kreeg en dingen uit mijn handen liet vallen. Ook kreeg ik migraineaanvallen.

Zorgen

Mijn klachten waren niet alleen het gevolg van het harde werken. Het mentale aspect heeft ongetwijfeld ook een rol gespeeld. Onze branche kreeg geen coronasteun. Ik maakte me zorgen om mijn bedrijf, om mijn klanten en om de toekomst van mijn kinderen. Alles waar ik jaren hard voor gewerkt had. Dat was mentaal heel zwaar. Daardoor werden mijn lichamelijke klachten alleen maar erger.

Na de klap weer vooruit

Toen ik me bij Movir meldde, werd al snel duidelijk dat mijn armen zo beschadigd zijn dat ik dit werk niet meer fulltime kan doen. Dat kwam hard aan, omdat mijn bedrijf is ontstaan uit een passie voor nagels. Ik wilde vooruit, kijken wat er nog wél kon. Daarom was ik blij dat de arbeidsdeskundige van Movir me vroeg: vind je het goed dat ik Terzet inschakel en hen vraag om met je mee te kijken?

‘Met passende instrumenten en een betere werkhouding, kan ik weer deels mijn oude werk doen.’

Passende instrumenten

Amber Denekamp van Terzet kwam bij me langs. Ze bekeek onder meer de instrumenten die ik gebruikte. De grip daarvan bleek te dun. Daardoor kneep ik in mijn instrumenten, waardoor er continu spanning zat in mijn vingers, pols en onderarm. Veel tandartsen hebben daar ook last van. Amber bracht me in contact met Joost Scheefhals van Medex. Dat bedrijf is gespecialiseerd in het maken en onderhouden van medische instrumenten. Na wat heen en weer bellen en mailen, en na wat testen, kreeg ik een huls die ik over mijn instrumenten kan zetten.

Andere veranderingen

Naast dat ik nu met instrumenten werk die beter passen, heeft Amber me ‘de gemodificeerde pengreep’ aangeleerd. Dat is een ergonomische manier om instrumenten te hanteren, die Terzet al jarenlang overbrengt op tandartsen. Doordat ik nu met passende instrumenten en in een betere houding werk, kan ik nu toch weer deels mijn oude werk doen. Wat ook helpt, is dat ik heb geleerd dat het oké is om grenzen aan te geven. Ik werk om te leven, niet andersom.

Nieuwe passie: opleiden

Dankzij de steun van Movir en Terzet is mijn bedrijf in beweging gebleven. In 2 jaar tijd zijn we gegroeid van 3 naar 8 mensen. Ik kan mijn oude passie weer een beetje uitvoeren, en heb daarnaast een nieuwe passie gevonden in het opleiden van mensen. Natuurlijk let ik extra goed op dat mensen een goede werkhouding hebben. Zo verspreiden de nieuwe technieken, houdingen en andere lessen die ik heb aangeleerd zich veel verder dan alleen mijn nagelstudio.’

Voorkom of beperk fysieke klachten

• Doe meteen een zelfscan • Meld je aan voor een programma • Spar 1 op 1 met een expert