Ik ben niet de enige die worstelt met beslissingen
Een aantal jaar geleden klopte Desiré Kappert aan bij Stichting Ondernemersklankbord (OKB). Zijn bedrijf verkeerde in financiële problemen en hij zat thuis met een burn-out. Adviseur Sjra Clerkx van Ondernemersklank bord hielp hem om weer licht te zien aan het eind van de tunnel.
Opgebrand
Ik liep vast in wat ik wilde met mijn mediabedrijf”, vertelt Desiré. “De zaken gingen slecht en ik was bang dat ik mijn 18 medewerkers zou moeten ontslaan. De drempel om mijn bedrijf binnen te stappen, werd steeds hoger. Op een gegeven moment werd de stress zo groot dat ik niet meer goed in staat was om te werken. Ik had tijd en rust nodig om te herstellen. En begeleiding om mijn problemen op te lossen. Ik ben toen zelf actief op zoek gegaan naar hulp. Zo kwam ik bij Ondernemersklankbord terecht.”
Luisterend oor
Desiré meldde zich aan voor een klankbordtraject bij Ondernemersklankbord. Een traject waarin Ondernemersklankbord-adviseur Sjra Clerkx hem persoonlijk begeleidde. Desiré: “Alleen het uitspreken van mijn problemen bleek al een stap vooruit. Je merkt dan dat je niet de enige bent die worstelt met bepaalde beslissingen. Sjra spreekt, als oud-ondernemer, dezelfde taal en dat heeft een enorme meerwaarde. Hij weet uit eigen ervaring waar ondernemers tegenaanlopen en kan dus goed meedenken. Hierdoor kon ik prima met hem klankborden en voelde ik me gehoord.”
Overzicht
Desiré: “Na het klankbordtraject werd ik rustiger. De problemen voelden minder groot. Dat kwam doordat ik anders omging met de situatie en meer overzicht had. Sjra hielp me om mijn mogelijkheden te overzien en om concrete stappen te zetten om deze verder te verkennen. Zo ging hij mee naar zakelijke afspraken met bijvoorbeeld accountants of juristen. Een hele geruststelling. Want als je in de put zit, dan ben je niet op je scherpst. Sjra luisterde aandachtig en objectief mee. Mijn belang stond bij hem altijd centraal. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en gaat het weer goed met mijn bedrijf”
Drempels
Sjra: “Zzp’ers zijn vaak goede vakmensen, maar dat maakt iemand niet automatisch een goede ondernemer. Er komt veel kijken bij het runnen van een eigen bedrijf en daarin lopen ondernemers regelmatig vast. Ik merk dat er veel schaamte is om om hulp te vragen. Het valt voor bevlogen ondernemers niet mee om toe te geven dat ze kwetsbaar zijn. Daardoor blijven ze vaak maar doorgaan, ook als dat eigenlijk niet meer gaat. Of ze denken dat het vanzelf wel weer beter gaat met hun bedrijf, als de economie aantrekt. Als dan blijkt dat dat niet zo is, gaan ze nóg harder werken. Zo belanden ze in een negatieve spiraal. Vaak komen ze pas bij Ondernemersklankbord terecht als het water hun al aan de lippen staat. Ook bij Desiré was dit zo.”
Praktische ondersteuning
“Ik kon Desirés problemen niet voor hem oplossen. Uiteindelijk weet alleen hij wat voor hem en zijn bedrijf het best werkt. Wél kon ik hem helpen om in gesprekken de onderliggende oorzaak van zijn problemen boven tafel te krijgen. En om een lijstje te maken met serieuze oplossingen die er voor zijn bedrijf en situatie zijn. Zoals het afwegen van de voor- en nadelen van het verkopen van zijn bedrijf tegen die van het aanvragen van een faillissement. Als dat nodig was, haalde ik er een specialist bij. Het ging dus om hele praktische, concrete ondersteuning, zodat Desiré zijn opties beter kon overzien.”
Meelopen op de rotonde
“Eigenlijk liep ik een tijdje mee op Desirés rotonde, totdat hij wist welke afslag hij moest nemen. Welke afslag dat was, bepaalde hij zelf. Zo kan een accountant bijvoorbeeld relatief gemakkelijk voorstellen om ‘de stekker er maar uit te trekken’. Maar voor mij werd al snel duidelijk dat dat voor Desiré geen serieuze optie was. Al die adviezen kunnen verwarrend zijn en elke raadgever heeft zo zijn eigen belang. Mijn advies was altijd onafhankelijk en ingestoken vanuit het welzijn van Desiré. Het voelde goed om hem belangeloos te helpen en ik merkte dat er veel behoefte is aan dit soort ondersteuning.”
Onzichtbaar leed
“Desiré is een bekend gezicht in Weert. Ook ik kende hem al langer, maar had geen idee wat er allemaal in zijn leven speelde. Het traject met hem heeft me bewust gemaakt van hoeveel onzichtbaar leed er is. Van buiten kunnen dingen nog zo perfect lijken; dat zegt dus niks. Ook doordringt dit werk me er dagelijks van hoe belangrijk het is dat mensen over hun problemen kunnen praten. Met een adviseur, maar bijvoorbeeld ook met hun partner. En ik heb gemerkt dat ook tijd een hoop kan redden. Als iemand het gevoel heeft dat hij rustig zijn mogelijkheden op een rijtje kan zetten, dan maakt dat al een wereld van verschil.”