Het fraudebeleid van Movir
Je ziek melden terwijl je gewoon beter bent, meer werken dan je opgeeft of niet alle informatie verstrekken als je een nieuwe verzekering aanvraagt. Sommige mensen maken misbruik van verzekeringen. Movir heeft een beleid dat fraude moet tegengaan.
Juiste en volledige informatie
Fraude is onacceptabel. Niet alleen voor ons als financiële dienstverlener, maar ook voor de overgrote meerderheid van onze klanten. Wij verwachten dan ook van je dat je ons altijd juiste en volledige informatie verschaft als je je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt meldt of een nieuwe verzekering aanvraagt.
Iemand die fraude pleegt, misleidt de financiële dienstverlener. Hiermee wil hij of zij er financieel op vooruit gaan. Een paar voorbeelden:
- Een verzekerde meldt zich arbeidsongeschikt terwijl hij/zij in werkelijkheid gewoon doorwerkt.
- Een kandidaat-verzekerde vraagt een verzekering aan, maar verzwijgt dat hij/zij een ernstige ziekte heeft.
- Iemand vervalst een nota of een factuur.
Hoe meer fraude wij bestrijden, hoe lager wij de premies kunnen maken. Het bestrijden van verzekeringsfraude is dus niet alleen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar pakt ook gunstig uit voor jou.
Movir kan verschillende maatregelen nemen als we fraude ontdekken:
- We melden het bij de lokale politie en/of het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars.
- We keren niet of niet volledig uit. Ook is het mogelijk dat wij de kosten van een onderzoek in rekening brengen en dat wij een uitkering die we ten onrechte hebben verstrekt terugvorderen.
- We beëindigen je verzekering bij Movir.
- Een registratie van fraude bij Movir leidt ook tot een registratie bij moederconcern Nationale-Nederlanden en bij het Centraal Informatie Systeem (CIS) van de Nederlandse verzekeraars. Dit kan ertoe leiden dat je geen verzekering meer kunt afsluiten, of alleen tegen een hoge premie.
Welke maatregelen wij precies nemen, hangt af van de ernst en omvang van het fraudegeval. Om dit te bepalen houden we ons aan het protocol van het Verbond van Verzekeraars. In het protocol staat dat we onder andere rekening moeten houden met vragen als:
- Hoe groot is de inbreuk van het fraudegeval op maatschappelijke en bedrijfseconomische belangen?
- Is er sprake van georganiseerde fraude? Zijn er meer fraudeurs in het spel?
- Is iemand slachtoffer geworden van de fraude?
Voor vragen over fraude of het (anoniem) melden van een fraudegeval kan je tijdens kantooruren contact opnemen met:
Movir
Local Anti-Fraude Officer
telefoonnummer: 070 513 45 66
e-mail: speciale.zaken@nn.nlMeld Misdaad Anoniem
telefoonnummer: (0800) 7000