Arbeidsongeschiktheidsverzekering aanvragen

Wilt u een arbeidsongeschiktheidsverzekering van Movir sluiten? Dan hebt u vast vragen als Hoe ben ik zo snel mogelijk verzekerd? Wat kan ik van Movir verwachten? Wat verwacht Movir van mij?

In dit stappenplan leggen we het acceptatieproces uit. In sommige gevallen kan het proces anders lopen. Raadpleeg daarom altijd uw adviseur.

1. Oriënteren en advies inwinnen bij een onafhankelijk adviseur
Arbeidsongeschiktheid is een groot financieel risico. Soms gaat het om duizenden euro’s, maar soms ook om miljoenen. Deskundig en onafhankelijk advies bij uw keuze voor een aov is dan ook onmisbaar. Een aov aanvragen doet u daarom via onafhankelijke financieel adviseurs. Movir adviseert niet.

2. Invullen en opsturen aanmeldingsformulieren
U vraagt de verzekering aan door het aanmeldings-/wijzigingsformulier en de gezondheidsverklaring volledig in te vullen, te ondertekenen en op te sturen naar Movir resp. de medisch adviseur (antwoordnummer 2414, 3430 VB Nieuwegein). Zodra wij deze formulieren hebben ontvangen, kunnen wij uw aanvraag in behandeling nemen.

Het is belangrijk dat u alle vragen juist en volledig beantwoordt. U hebt namelijk een mededelingsplicht. Doet u dat niet, dan kan uw recht op uitkering worden beperkt of komen te vervallen. Movir kan in het uiterste geval zelfs de verzekering opzeggen.

3. Informatie van uw behandelaar of keuring
Afhankelijk van uw antwoorden op de gezondheidsverklaring en de aangevraagde verzekering kan aanvullende informatie of een gerichte keuring nodig zijn.

  • Bent u voor een klacht, aandoening of ziekte bij een arts of therapeut onder behandeling (geweest)? Dan wil de medisch adviseur soms informatie bij uw behandelaar opvragen om uw risico op arbeidsongeschiktheid vast te kunnen stellen. Dat kan alleen met uw toestemming.
  • Is een gerichte keuring nodig? Deze wordt uitgevoerd door een onafhankelijke keuringsinstantie bij u in de buurt. Bent u tot één jaar geleden gekeurd voor een andere maatschappij, dan kan het rapport van die keuring soms volstaan. Eventueel aangevuld met een korte, gerichte keuring. Wij adviseren u dan contact met ons op te nemen.

4. Soms is er sprake van een verhoogd risico
Na ontvangst van de aanvullende informatie beoordeelt de medisch adviseur van Movir uw risico op arbeidsgeschiktheid. In de meeste gevallen luidt het advies om de aangevraagde verzekering op normale voorwaarden aan te bieden. Is er sprake van een verhoogd risico, dan kan de medisch adviseur de verzekering tegen beperkende voorwaarden of een verhoogde premie voorstellen. Ook kan de medisch adviseur adviseren om de aanvraag af te wijzen.

5. U ontvangt het advies van de medisch adviseur als eerste
De medisch adviseur stelt u als eerste op de hoogte van zijn advies aan Movir. U kunt hem vragen zijn advies niet uit te brengen. Het spreekt voor zich dat er dan geen verzekering mogelijk is.

6. Movir neemt een besluit
Op basis van de niet-medische aspecten en het advies van de medisch adviseur beoordeelt Movir of u de aangevraagde verzekering kunt afsluiten. De verzekering komt tot stand als u de polis van Movir of uw financieel adviseur ontvangt. Wijzigt uw gezondheidssituatie voordat de verzekering tot stand komt? Geeft u dit dan door aan de medisch adviseur. Uw gewijzigde situatie kan namelijk nog van invloed zijn op zijn advies.

7. Als het niet lukt om de verzekering af te sluiten
Uw adviseur kan u helpen bij het zoeken naar alternatieven om uw inkomen veilig te stellen in geval van arbeidsongeschiktheid.


Download de brochure

'Hoe sluit u onze aov?’

Zakelijk professional aov

Wilt u meer weten of advies op maat?

Maak een afspraak